Razgovor sa direktorom JKP “Čistoća” Andrijom Penzešom

14.12.2012.

Na početku razgovora (voditelj emisije Andrija Sremčević, ) Penzeš je predočio javnosti spisak puteva i ulica u gradu Somboru koje održava zimska služba…(Videti na sajtu JKP “Čistoća”)
Penzeš: -Navedene ulice su u planu prioriteta, a spisak u gradu smo proširili sa nizom ostalih ulica. Mi u “Čistoći” imamo dve zimske službe: jedna je ova čiju smo opremu i vozila nedavno izložili na trgu, a drugo je to što smo i prethodnih godina radili: pročišćavanje prelaza preko kolovoza, (zebre), održavanje glavne ulice, prilaza Županiji, centar grada, pijaca, groblja, itd.
Voditelj: -Bilo je nedoumica oko toga ko šta održava, ovaj ili onaj put, pa ljudi sve to strpaju u jedan koš i kažu – nije raščišćen put za Klajićevo,  Bezdan, prema Subotici, i slično. Da li je to vaša nadležnost?
Penzeš: -To su državni putevi prvog reda i održava ih JP “Putevi Srbije”, koje je poverilo posao “Vojputu”. Od subote ujutro, kada je počeo da pada sneg, do prestanka padavina, bili su izuzetno loši meteorološki uslovi. Da je samo padao sneg bilo bi mnogo lakše, ali smetovi koji su stvarani, napravili su veliki problem. Meni je žao ljudi koji su bili zavejani na putevima. (…) Jednostavno, mnogi nisu bili spremni za ovakvu situaciju: krene se na put sa “ćelavim” ili sa letnjim gumama, ostavi se vozilo na sred puta, a mi ne smemo da skrenemo sa puta. Dešavalo nam se da vozilo sklizne sa puta pa ga onda moramo čupati, i tada izgubimo prilično mnogo vremena. (…)
-Imamo optimalan broj tehničkih sredstava, vozila, opreme, i maksimalno su angažovani. Rađeno je 24 sata, od subote ujutro. Samo smo menjali vozače da imamo obezbeđen zakonski  rok da ljudi budu 8 sati angažovani.
-Najveći problem smo imali da se probijemo do Radojevića, iza Gradine, ali je i to urađeno juče (utorak) u 17 sati. Probili smo juče i Švrake, ali i neke duge puteve, koji uopšte nisu u planu. Mora se stići i do drugih lokacija da bi ljudi mogli da funkcionišu – bilo da je reč o odlasku kod doktora, neki drugi hitan slučaj…
-Uradili smo niz drugih stvari koje nam nisu obaveza: sve komunikacije u Bolnici na Apatinskom putu i u Opštoj bolnici, ali i ispred Domova zdravlja, vrtića, prilaze do škola, kao i pomoć privrednim subjektima koji, jednostavno, ne mogu da funkcionišu ako je saobraćaj stao. Dakle, u ovoj situaciji, mi nismo bili zatečeni, ali, možda jeste jedan deo građanstva koji od nas očekuje da putevi na minus deset stepeni budu očišćeni do asfalta. Ali to ne može! Sva ta tehnika koju smo angažovali je maksimalno i optimalno iskorišćena. Imali smo naravno,  i kvarove, u takvoj situaciji, kad se u 24 sata ne gasi kamion. Imali smo jedno ispadanje, ali je za nekih 2-3 sata to otklonjeno i odmah je vozilo išlo na teren.
-Priličan problem predstavlja saobraćaj u centru grada. Navikli smo da dođemo automobilom do radnje ali, nema dovoljno parking mesta, jer ne mogu ljudi iz Parking servisa sve to da pročiste. Mi smo juče u 13 sati, zajedno sa SUP-om, zatvorili Parisku ulicu i do 18 sati je sve to bilo očišćeno. Nastavićemo danas da radimo da se malo bolje pročisti Trg Cara Lazara. Ljudi treba da znaju da teška mehanizacije ne može da prođe od parkiranih automobila. Mi ne smemo da rizikujemo, zarad toga da se to očisti “na crno” –  do asfalta, da oštetimo i neko vozilo. Onda nismo ništa uradili.
Voditelj: -U subotu je veliki problem predstavljao jak vetar, koji je duvao brzinom od 78 km/h, a palo je 30 cm snega. To je stvaralo smetove čak i u samom gradu, ne samo na otvorenom prostoru. Šta je sa putem prema Telečkoj?
-To isto održava “Vojput”…  Evo, da vam kažem, autoput je bio zavejan 18 sati, što je nedopustivo. Ali, jednostavno, takva je situacija da vi imate vozilo koje se preprečilo, a da bi ono bilo izvučeno treba novo vozilo da dođe… Pa to koje je trebalo da dođe, “ULT” vozilo, nađemo ga pored puta…
Voditelj: Nešto slično kao što je bilo ka putu prema Sivcu?
-Tako je, kamion se preprečio kod Jagnjeva…Mi smo održali dva sastanka štaba u subotu i u nedelju, gde je bio i gradonačelnik i organi SUP-a. Juče je na sastanku kriznog štaba rečeno da je, na sopstvenu inicijativu – što je jako dobro ispalo – policija zaustavila sav teretni saobraćaj. To je, donekle, spasilo Sombor. Velika vozila, koja su mogla da stvore problem, sklonjena sa puta i imali smo koliko-toliko dobru situaciju, u delu koji održavaju “Čistoća” i “Vodokanal”.
Voditelj: -Pariska ulica nije na popisu za održavanje, ali je tu, ipak, bilo velikih problema? Niste imali gde da odnesete sneg…
-Nemate gde da iznesete sneg, a nema dovoljno ni parking mesta. Moram da kažem da su se tamo građani jako dobro odazvali i velika većina je očistila ispred svojih poslovnih i stambenih prostorija. Ali, to što se očisti gurne se na put, onda dođe ralica pa to gurne nazad. Pariska je karakteristična jer u nju ne može da uđe veliki kamion, zato što je ralica široka 3,5 m i onda može da dođe do oštećenja vozila ili same ralice. Tako da, deo ulica koji nije u planu, čistimo malim i nešto većim traktorima, da bi naša delatnost odnošenja smeća išla redovno. To od ponedeljka ide apsolutno redovno.
Voditelj: -Čuli smo, ipak, da je bilo zastoja u odnošenju smeća u ponedeljak, jer vaše vozilo nije moglo da dođe do nekih kontejnera u ulicama koje vi ne održavate? Tamo je  bilo zavejano i vozila nisu mogla da stignu. Šta se tu može učiniti?
– Problem je, u ovom naletu snega, bio i to što vozač vidi da je sve ravno. Kanali su puni snega i ne vidi se dokle je granica. To nam je pravilo ogromne poteškoće prema Švrakama ili Gradini, gde je potpuno ravan put i ne vidi se trasa, a čim se malo skrene dolazi do zapadanja…Tad treba i do dva-tri vozila da se vadi kamion. Ogromni su to problemi…
-Neko ko želi objektivno da sagledava situaciju, može da vidi koje smo mi napore uložili. Ovi ljudi: 21 radnik u “Čistoći” i isto toliko u “Vodokanalu” , su direktno angažovani u našoj lokalnoj službi. Plus pedesetak radnika koji su iz same “Čistoće”: “Zelenila”, “Građevinara”, svih delova firme, sa lopatom, “bobketovima”, pratećim mašinama, nastoje da omoguće normalno funkcionisanje života u gradu.
Voditelj: -Ima li dovoljno soli, rizle, ostalog?
-Ima dovoljno soli, ona reaguje do minus pet stepeni, imamo i rizle, kao i hladnog asfalta, ako se otvori neka udarna rupa. Sva 4 vozila koja su u popisu zimske službe su u funkciji, grejder je u funkciji, ULT vozilo takođe.
Voditelj: -Meteorolozi narednih dana najavljuju temperature i do minus 20 stepeni celzijusa. Jeste li spremni za to?
-Bojim se samo ledene kiše… Ako padne ledena kiša tu ne pomaže so, ništa, jedino da bacimo nešto rizle. Vreme diktira stvari, mi pokušavamo da predupredimo, ali protiv prirode se ponekad teško može…
Voditelj: -Može li se reći da je u ovom trenutku saobraćaj normalizovan?
-Saobraćaj funkcioniše, možda ima nekih kašnjenja autobusa i teže se stizalo do Novog Sada ili Beograda, 4 i više sati, ali se stiže. Tvrdim da su na području grada Sombora, svi putevi u našoj nadležnosti, a verujem i “Vojputa”, prohodni i može se kretati.
Voditelj: -Koliko su ova dešavanja uticala na vaše redovne delatnosti, iznošenja smeća, sahrana…
-Nije bilo zastoja. Mi smo za dva dana, u ponedeljak i utorak, imali sedam sahrana. Očišćene su staze na grobljima, obavljen je obred sahrane i sve je to išlo po redosledu i satnicama kako je zakazano…
-Jako puno je bilo poziva i trudimo se da maksimalno odgovorimo svima, koliko je god u našoj mogućnosti. Na žalost, ne možemo baš svima da ugodimo, gledamo neke prioritete. Svi problemi će biti rešeni u najkraćem mogućem roku, ako naše tehničke i ljudske mogućnosti to budu dozvoljavale.
-JKP uvek treba da bude odistinski servis građana, pa i u ovakvim uslovima, a pravovremena i dobra informacija može puno toga da reši. Nama može da pomogne da saznamo gde možemo bolje. Kritika je dobra stvar jer onda vidimo gde smo napravili propust… Idemo dalje, da to otklonimo, da se ne ponovi…

NAJNOVIJE VESTI